Thursday, November 18, 2010

DINAR-DINAR PALSU

Dinar Jordan


Dinar Sudan




Dinar Iraq
Assalamu'alaikum,

Selamat Hari Raya Aidiladha kepada semua...disini saya ingin menjelaskan sedikit tentang dinar-dinar kertas iaitu matawang sesetengah negara yang namanya dinar tapi ianya sama seperti fiat money biasa. Ianya bukanlah dinar emas tetapi wang kertas yang mana nilainya berbeza-beza mengikut keadaan sesuatu negara yg meletakkan nilainya sendiri. Sangat jauh perbezaan dengan dinar emas yang tulin yang nilainya hampir sama walaupun rupanya berbeza. Baik dinar Kelantan, dinar Public Dinar atau dinar UAE sebabnya mudah iaitu ia diperbuat daripada emas ketulinan 916 dengan beratnya 4.25gram satu dinar. Dinar emas sebenar diterima diseluruh dunia mengikut harga emas semasa, tetapi dinar Sudan atau lain-lain dinar kertas tisu tandas tak sama nilai dan kadang-kadang tak laku disesebuah negara. Jadi faham betul betul, dinar yang sunnah sejak zaman rasullullah ialah syiling emas 4.25gram ketulinan 916. Dinar Iraq dan lain2 kertas ialah rekaan Yahudi dan Barat untuk menguasai ekonomi umat Islam. Jadi marilah kita sama sama kembali menggunakan Dinar Emas yang sebenar dalam urusan ekonomi umat Islam.

Wasallam

4 comments:

  1. Assalamualaikum tuan,
    Berdasarkan statement tuan "Dinar Iraq dan lain2 kertas ialah rekaan Yahudi dan Barat untuk menguasai ekonomi umat Islam"..Saya ingin bertanya satu soalan..Jika tuan membeli beras di pasaraya pada hari ini adakah tuan membeli dgn dinar emas atau masih menggunakan duit kertas...?

    ReplyDelete
  2. Wa'alaikum salam..terima kasih pada tuan yg bertanya..kalau tanya nak beli beras kat pasaraya skrg mmg guna wang kertas sbb sistem ini masih menebal. Cuma sekarang telah ada usaha giat utk mengembalikan sistem Islam yg sebenar. Apabila ianya telah meluas, barulah sempurna sitem kegunaan dinar emas, dirham dan daniq. Cuma sekarang beli dinar emas sebagai aset simpanan utk protect inflasi disebabkan kejatuhan nilai wang kertas. Dgn kenaikkan harga minyak, gula dan lain2 dgn sendirinya nilai wang kertas telah jatuh. Dulu 1 lit petrol ron 97 RM2. 15 skrg RM2.30 maka kena tambah lagi 0.15 utk satu lit. bersamaan 6.9 peratus jatuh nilai ringgit utk beli petrol. Sedangkan Emas telah naik dalam 100 dolar 7 peratus dlm sebulan.

    ReplyDelete
  3. asal wang kertas pada awal nya bersandarkan emas dan perak,..selepas perang jew,..ekonmomi negara barat merundum,.so mereka cetak wang kertas banyak2 bagi tanpa bersandarkan emas dan perak,..jadi wang kertas sekaran mudah la naik dan turun dan sekarang ni org yahudi dgn mudahnya mengawal sistem kewangan dunia,..inflasi dan hyperinflasi,..sume mereka yg rancang,..sebab tu depa tubuhkan IPF yg mengenakkan bunga yg tinggi kepada negara yg meminjam ble inflasi berlaku

    1. Wang yang sebenarnya ialah emas dan perak.

    2. Wang kertas yang dikeluarkan dahulu sebenarnya disokong oleh emas dan perak.

    3. Wang kertas yang disandarkan dengan nilai emas dan perak adalah sangat stabil.
    Inflasi tidak akan berlaku kerana bilangan emas dan perak yang terhad.

    4. Apabila wang kertas tidak lagi disandarkan dengan emas dan perak,
    maka nilai wang akan jatuh. Ini kerana wang kertas boleh dicetak
    sewenang-wenangnya menyebabkan banyak wang kertas yang akan masuk
    kedalam pasaran.

    5. Penggunaan wang fiat memang akan memudaratkan ekonomi dan masyarakat
    dalam jangka masa panjang.

    Oleh yang demikian, kita boleh membuat kesimpulan bahawa kekayaan sebenar terletak pada emas dan perak, bukannya wang kertas.

    Oleh sebab itu, saya menyeru pembaca sekalian untuk menyimpan emas. First choice, beli emas fizikal dan simpan. Kemudian, baru buat simpanan melalui gold investment account. Kalau anda pembaca yang baru kat blog nie, rajin-rajinlah membaca artikel-artikel terdahulu berkenaan pelaburan emas di Malaysia.

    Dengan menyimpan emas, kita sebenarnya menyimpan kekayaan sebenar.

    ReplyDelete
  4. Setuju 100% dengan statement acai...sebenarnya orang yang menghidupkan kembali matawang syariah abad ini ialah orang eropah..mrk kata sistem kapitalis skrg ibarat kapal titanic yg nak karam. Maka mrk berduyun2 org eropah yg masuk islam lari keluar tapi malangnya org Islam arab dan ada sikit melayu yang nak masuk kapal yg karam tu...

    ReplyDelete